Wednesday, June 29, 2016

Daun Sup Merawat Buah Pinggang



Info dan Khasiat Daun Sup

Pengenalan Kepada Daun Sup Nama Tempatan: Daun sup Nama Latin: Apium graveolens Nama Lain: Saladri (Jawa), Celery fruit, smallage, wild celery (Inggris), qinchi, han-ch’in (Cina), Kintsay (Filipin) Phak chee (Taiwan) Apium graveolens adalah spesies tumbuhan dari keluarga Apiaceae, biasanya dikenali sebagai saderi [celery (var. Dulce)] atau celeriac (var. rapaceum), bergantung kepada sama ada batangnya (petioles)


Pengenalan Kepada Daun Sup

Nama Tempatan: Daun sup

Nama Latin: Apium graveolens

Nama Lain: Saladri (Jawa), Celery fruit, smallage, wild celery (Inggris), qinchi, han-ch’in (Cina), Kintsay (Filipin) Phak chee (Taiwan)

Apium graveolens adalah spesies tumbuhan dari keluarga Apiaceae, biasanya dikenali sebagai saderi [celery (var. Dulce)] atau celeriac (var. rapaceum), bergantung kepada sama ada batangnya (petioles) atau akarnya dimakan.Tumbuhan saderi hari ini berkembang kepada purata dua hingga tiga kaki tinggi. Batang langsing menghasilkan sehingga 5 daunan berwarna hijau gelap dengan cabang-cabang seperti sepasang sayap (pinat to bipinnate) berbentuk ketupat terbelah (rhombic leaflets) 3-6 cm panjang dan 2-4 cm lebar,

Bunganya yang halus. seperti berkrim putih, 2-3 mm, dihasilkan dalam jambangan berata-di atas (umbels) yang padat. Biji benihnya berbentuk bujur luas kepada bundar (broad ovoid to globose), 1, 5-2 mm panjang dan luas.Biji benih tumbuhan saderi datang dari bunganya, dan mempunyai aroma yang kuat, tapi menyenangkan. Biji benihnya bersaiz sangat kecil dan warnanya boleh dari terang hingga ke coklat gelap. Biji benih saderi-mempunyai rasa yang agak pahit, tetapi digunakan untuk menambah rasa yang berbeza kepada persediaan hidangan makanan tertentu, seperti sup, casseroles, campuran rempah dan sos salad.

Saderi (Celery) ialah herba pencernaan (alimentary herb) serta tumbuhan ubatan khas. Daun saderi digunakan sebagai hiasan (spicing-up) makanan dan minuman seperti koktel. Minyak (volatile oil) yang diekstrak dari sayur-sayuran ini boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan juga sebagai ramuan untuk minyak wangi pelbagai.

Perihal Daun Sup

Biasanya, daun saderi (Apium graveolens) digunakan dalam membuat salad, menghias (spicing) makanan yang mengandungi daging, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, akar, daun dan biji benih saderi digunakan bagi maksud terapeutik dalam merawat dan mencegah penyakit. Dalam bidang perubatan, daun sadri telah digunakan seawal Greek Purba apabila ia mempunyai nilai yang sangat tinggi sebagai perangsang libido (aphrodisiac) serta ciri-ciri perubatan lain. Dalam masa yang sama saderi juga telah digunakan sebagai herba perhiasan oleh orang Rom, yang menggunakan daunnya untuk dijadikan sebagai “Mahkota Pemenang” mereka.

Dalam perubatan tradisional saderi telah digunakan untuk menghapuskan parasit usus. Perubatan Cina pula mengesyorkan saderi sebagai ubat merawat tekanan darah tinggi disebabkan kestabilan komponennya. Apium graveolens pada mulanya berkembang biak diatas tanah lembap di Eropah dan Asia. Permulaan abad ke-19, saderi mula berkembang di Amerika Syarikat. Pada masa kini sayuran ini lebih digunakan dalam makanan dan lauk pauk, kerana kekayaan rasanya. Ia juga berguna dalam merawat penyakit perut, penyakit sendi, kegemukan dan penyakit pundi kencing, saderi menyimpan penawarnya dalam keadaan terbaik apabila ia dimakan secara ulaman mentah. Sama ada ia dimakan sebagai snek` atau sebagai ubatan, saderi menyah-toksin dari badan, dan merangsang sistem saraf dan mengujudkan mineral (mineralizes) didalam badan.

SEJARAH

Daniel Zohary dan Hopf Maria mencatatkan bahawa daun saderi dan mayangnya (inflorescences) adalah sebahagian daripada kalungan yang dijumpai dalam makam firaun Tutankhamun (meninggal dunia pada 1323 SM), dan kuntuman saderi yang dibelah dua (mericarps) yang bertarikh abad ketujuh SM ditemui dalam kubur Heraion of Samos.

M. Fragiska menyatakan arkeologi mendapati saderi yang bertarikh abad ke-9 SM, di Kastanas; bagaimanapun, bukti sastera Yunani kuno adalah jauh lebih banyak. Dalam Homer‘s Iliad , kuda Myrmidons meragut saderi liar yang tumbuh di paya di Troy, dan di Odyssey, terdapat sebutan padang rumput saderi ungu dan saderi liar di sekeliling gua Calypso.

Nilai dan Khasiat
Saderi berkhasiat sebagai antirematik, penenang (sedatif), bersifat meluruhkan air kencing (duiretik) dan antiseptic. Khasiat lain membantu pengeluaran asam urat dari tubuh, pembersih darah, menghentikan pendarahan dan menurunkan tekanan darah.

Seratus gram saderi mempunyai nilai tenaga hingga 18 kalori. Ia mengandungi vitamin A, B1, B2, B6, C, E, K, PP dan mineral seperti besi, kalsium, fosforus, magnesium dan zink. Vitamin C yang terkandung dalam saderi menguatkan sistem immunologic dan pada masa yang sama menjadikan badan lebih tahan terhadap penyakit baru. Kalsium, kalium dan magnesium bertindak ke satu matlamat yang sama, menguatkan tubuh badan. Bersama-sama dengan magnesium dan besi ia berkesan pada mengurangkan kesan anemia. Saderi mempunyai kuantiti yang ideal untuk besi dan magnesium bagi menghentikan penyakit Onkologi dari terus aktif.

Tumbuhan ini memiliki sifat diuretik dan kesan dichloride yang berguna dalam pemasalahan buah pinggang (seperti renal colic dan renal lithiasis) dan masalah jantung. Dalam keadaan ini akar saderi digunakan. Disebabkan sifat menyah toksik (depurative), penggunaan saderi disyorkan untuk individu yang mempunyai gaya hidup yang serba cepat dan tidak mampu mengekalkan diet yang sihat. Kerana sifat-sifat ini – diuretik dan depurative – maka saderi merupakan ramuan yang ideal untuk diet yang berdasarkan berat badan. Diet yang berdasarkan pada saderi mempunyai tenaga dan kesan menguatkan ke atas badan disebabkan rangsangan pada kelenjar buah pinggang, pengurangan hormon tekanan (stress hormone) dan mengurangkan kadar degupan jantung.

Tetapi saderi juga mempunyai sfat mengurangkan gula dalam darah (hypoglycemic), ia bermakna ia juga boleh digunakan dalam merawat kencing manis. Sifat lain seperti: pengering kahak (expectorant), pelembut kulit (emollient)(berkesan terhadap bronkitis), ia menyesuaikan kefungsian hormone (hormonal dysfunctions) (senggugut, ketidaksuburan, gangguan disebabkan monopos, pelbagai bentuk jerawat, alahan kulit (allergic dermatosis)); menghilangkan parut (cicatrizing)(baik untuk luka, calar, pembentuk ulser (ulcerations)

Khasiat Biji Benih Saderi

Senjak zaman purba lagi, Biji saderi telah digunakan dalam banyak bahagian dunia sebagai herba terapeutik, walaupun ia masih belum menemui kubu kuat sebenar sebagai ubat herba di bahagian Barat dunia. Beribu-ribu tahun, ia telah digunakan untuk merawat Artritis, gejala-gejala yang disebabkan oleh virus Selsema dan sejuk, penyakit pencernaan, dan juga masalah dengan limpa dan hati.

Tidak ramai orang di dunia Barat tahu tentang biji saderi, walaupun ia telah digunakan sebagai ubat untuk beribu-ribu tahun di bahagian-bahagian lain di dunia. Ketika zaman purba, perubatan Ayurveda India dan Unani menggunakan benih saderi untuk merawat selsema, pengekalan air (water retention), pencernaan lemah, pelbagai jenis artritis, dan penyakit-penyakit tertentu hati dan limpa.
Kini, biji saderi digunakan terutamanya sebagai ubat diuretik, maknanya ia meningkatkan pengeluaran air kencing membantu badan menyingkirkan air yang berlebihan. Biji saderi juga kadang-kadang digunakan merawat artritis dan gout, dan membantu mengurangkan kekejangan otot, menenangkan saraf, dan mengurangkan keradangan. Walau bagaimanapun, tidak ada kajian saintifik secara menyeluruh keatas manusia menunjukkan sama ada biji saderi benar-benar membantu merawat keadaan atau mana-mana orang. Kajian ada menunjukkan bahawa biji saderi bertindak sebagai penghalau nyamuk. Beberapa kajian haiwan menunjukkan bahawa ekstrak biji saderi boleh membantu merendahkan tekanan darah dan kolesterol, serta melindungi hati daripada bahan-bahan yang merosakkan seperti acetaminophen pelega kesakitan (Tylenol). Tetapi sekali lagi, para penyelidik tidak ada kepastian sepenuhnya.

Saderi dimakan sebagai bahan diuretik dan merangsang membuang air besar (laxative) bagi mereka yang mempunyaimasalah tertahan kencing (urinary retentions) atau mengalami masalah buah pinggang, ia juga berkesan dalam kes-kes kehilangan tenaga tanpa sebab(asthenia), masalah hidung, masalah suara garau, reumatisme,kulit menjadi pucat / kuning (icterus ), gout, artritis, radang, masalah kulit (dermatosis), diabetes, dan obesiti. Individu yang mempunyai kolesterol yang tinggi perlu menambah saderi kepada diet mereka. Selain itu, seleri berkesan bagi mereka yang mempunyai kekurangan selera makan. Berikut adalah beberapa campuran yang berdasarkan saderi.

Daun sup juga digunakan pada perkara-perkara berikut;

a)   detoksifikasi badan

b)   penglihatan (eyesight)

c)   membersihkan darah

d)   arthritis

e)   membersihkan buah pinggang

f)    jangkitan pundi kencing

g)   diuretic

h)   sakit reumatik

i)     melangsingkan dan penurunan berat badan

j)    merendahkan tekanan darah

k)   Daunnya diramas dijadikan shampoo untuk melebatkan rambut

l)     Daunnya dibuat jus sebagai minuman kesihatan

m)Sebagai rawatan kecantikan seperti mengurangkan muka berminyak, meyuburkan rambut, membersihk

Penanaman dan Penuaian

Di Amerika Utara, pengeluaran komersial saderi dikuasai oleh pelbagai (variety) yang dikenali sebagai Pascal saderi. Pekebun boleh menanam pelbagai kultivar, kebanyakan nya berbeza sedikit daripada spesies liar, terutamanya yang mempunyai batang – daun kasar. Ia digulungkan di bawah dua kelumpok, putih dan merah; kultivar putih umumnya berperisa terbaik, yang paling ranggup dan lembut. Tangkainya ketat lurus menegak dan bertandan selari, dan biasanya dipasarkan secara segar, tanpa akar dan daun hijau sedikit baki.

Bentuk saderi liar dikenali sebagai yang kontot “smallage”. Ia mempunyai tangkai yang berkerut dengan daun berbentuk baji (wedge-shaped), keseluruhan tumbuhan mempunyai rasa yang kasar, dan bersahaja (earthy taste), dan memiliki bau yang tersendiri. Kebiasaannya tangkainya tidak dimakan (kecuali dalam sup atau masakan tumis bersama daging dan ikan (stews) dalam masakan Perancis), tetapi daunnya digunakan dalam salad, dan biji benihnya dijual sebagai rempah.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites