Thursday, June 05, 2008

Larangan kenderaan asing dibatal

Larangan kenderaan asing dibatal
PUTRAJAYA 4 Jun - Keputusan kerajaan menaikkan harga petrol 78 sen dan RM1 bagi diesel berkuat kuasa tengah malam ini sekali gus membatalkan larangan ke atas pemilik kenderaan asing membeli bahan api itu di kawasan sempadan di utara negara ini.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahril Abdul Samad berkata, soal melarang pemilik kenderaan asing membeli minyak di Johor juga tidak timbul kerana pada asalnya ia dijadual dikuatkuasakan pada 9 Jun ini.
Menurutnya, kerajaan beranggapan larangan itu tidak perlu lagi kerana dengan kadar harga baru minyak tersebut, pemilik kenderaan asing tidak lagi menikmati minyak bersubsidi sebanyak 78 sen sebagaimana yang mereka peroleh sebelum ini.
''Sebelum ini kita larang kenderaan asing membeli minyak dalam negara kerana mereka juga menikmati minyak yang bersubsidi. Jadi, dengan harga minyak RM2.70 seliter, kenderaan asing tidak lagi membeli minyak bersubsidi, mereka cuma dapat minyak bersubsidi (diskaun) sebanyak 30 sen sahaja.
''Jadi sekarang subsidi yang ada diberikan secara terus kepada rakyat tempatan sahaja tetapi dengan cara lain (rebat).
''Dengan penstrukturan semula subsidi yang diumumkan oleh kerajaan hari ini, maka larangan penjualan kepada kenderaan asing itu tidak timbul lagi dan larangan itu tidak berlaku di Johor kerana ia memang tidak dilaksanakan lagi," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pakej penstrukturan semula subsidi di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.
Sebelum ini, kerajaan melarang semua pemilik kenderaan asing membeli minyak di stesen minyak dalam lingkungan jarak 50 kilometer dari kawasan sempadan manakala di Johor, ia dijadual dikuatkuasakan 9 Jun ini.
Mengenai rebat atau bayaran tunai kepada pemilik kenderaan dan motosikal di kalangan rakyat Malaysia, beliau berkata, mereka boleh menuntut bayaran tersebut di pejabat pos ketika memperbaharui lesen kenderaan motor atau cukai jalan.
''Perkara ini berkuat kuasa mulai 1 April lalu hingga 31 Mac 2009. Jadi mereka yang telah memperbaharui cukai jalan pada April lalu boleh datang sekali lagi ke pejabat pos untuk menuntut bayaran rebat tersebut," katanya.
Dalam pada itu, beliau menjelaskan, meskipun penstrukturan semula subsidi membabitkan soal minyak, kerajaan sebenarnya lebih memberikan keutamaan kepada soal makanan.
''Jadi tumpuan penguatkuasaan kementerian selepas ini adalah memberikan tumpuan kepada barang makanan," katanya.

Jeraul : Adesss... ape ni...kejap kata lain kejap kata lain... dulu pilihanraya pun camtu jugak ..kejap kata belum lagi...lepas tu tiba-tiba buat pilihanraya...

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites