Thursday, August 03, 2006

Fieldtrip PKPG 2006, Lundu, Sarawak.

Hari Jumaat lepas aku ada mengikuti fieldtrip PKPG tahun 2006 yang diadakan di Pantai Pandan, Lundu. Tidak seperti tahun-tahun yang lepas, yang diadakan di Pantai Sematan. Fieldtrip ini diadakan pada 28/7/2007 hingga 31/7/2006. Fieldtrip kami kali ini terdiri daripada 3 orang pensyarah, 2 orang Tutor , 5 orang Pem. Makmal (Jabatan Sains Sumber Akuatik FSTS), dan 19 orang pelajar PKPG (Cikgu) .

Kami bertolak dari FSTS, UNIMAS pada pukul 2.45 petang Jumaat. Dua buah transport digunakan, iaitu bas dan Land Cruiser. Aku dan rakan sekerja lain menaiki Land Cruiser, sementara pelajar (Cikgu) PKPG menggunakan Bus. Kami sampai di Lundu lebih kurang nak dekat pukul 4 petang. Rumah yang bakal kami sewa untuk fieldtrip ni ialah Rumah kepunyaan Hj. Bujang. Lokasi rumah tersebut amat sesuai untuk projek kami ini kerana dekat dengan kawasan fieldtrip. Biasanya jika ada fieldtrip yang melibatkan kawasan Lundu, Rumah Hj. Bujang ni lah tempat penginapan yang biasa kami sewa Seperti biasa setelah sampai di rumah tempat kami akan menginap, urusan sewa bot juga akan dilakukan pada hari tersebut bagi memudahkan operasi kerja esok. Kami sebelumnya pun memang dah inform awal akan kerja yang akan dilakukan pada tarikh ini dengan boatman. Biasalah berapa bajet untuk minyak boat juga terpaksa diambil tahu. Hanya boatman saja yang dapat beritahu kami berapa bajet yang diperlukan untuk minyak boat. Pada malamnya kami memulakan sesi discussion untuk memberitahu para pelajar PKPG berkenaan method yang akan dilakukan pada hari esok.

Photobucket - Video and Image Hosting

Kerja-kerja yang kami akan lakukan di Kawasan Lundu ini ialah terdiri daripada Water Quality Analysis, Phytoplankton, Zoobenthos dan Persampelan Ikan. Seperti biasa aku dan rakan akan memastikan setiap equipment untuk ke empat-empat persampelan ini di bawa dan dalam keadaan baik. Tarikh yang kami ambil untuk membuat persampelan ini memang baik, kerana cuaca sangat bagus. Cuma bagi persampelan ikan sahaja tak berapa cantik sebab, air terlalu jernih. Kalau aktiviti persampelan ikan di jalankan di waktu malam , mungkin kami akan dapat hasil yang lebih baik. Namun , keselamatan pelajar lebih utama dan jika di buat persampelan pada waktu malam, sesuatu keadaan itu susah nak dijangka. exspecially cuaca dan keadaan air yang ada di kawasan station.
Bagi lokasi Water Quality dan Phytoplankton, kami memilih kawasan Sungai Blungei dan laut lepas untuk dijadikan Station Kajian. Zoobenthos pula dilakukan di kawasan Sand Beach dan Rocky Beach di area Pantai Pandan. Untuk persampelan ikan , kami memilih station di Tanjung Batu, Blungei dan kawasan sekitarnya. Yang ni adalah kawasan yang sempat aku ambil GPS untuk station kajian Water Quality dan Phytoplankton .
Station 1 : N 01º 46.435` E 109º 50.444`
Station 2 : N 01º 46.442` E 109º 50.597`

Photobucket - Video and Image Hosting

Paling best dalam Fieldtrip PKPG tahun ni ialah aku dapat join persampelan ikan...memancing. Memancing adalah salah satu hobi aku selain bermain muzik. Banyak juga ikan yang aku dapat masa memancing kali ni. Cuma sayang, ikan yang aku dapat kali ni walaupun banyak, namun hanya bersaiz kecil. Kalau nak tahu, ikan yang aku dapat adalah dari spesies yang sama ... Ikan Kunyit. Adalah dalam berbelas ekor aku dapat ikan ni. Member sebelah asyik angkat ikan kerapu jer... geram jugak tengok ikan kerapu yang telah ditewaskan. Yang paling penting, ikan kerapu juga menjanjikan pertarungan sengit. HEhehehehe....