Monday, August 07, 2006

Konsert Akhir Akademi Fantasia 4

Faizal.... Juara Akademi Fantasia musim keempat. Sekali lagi Juara Akademi Fantasia milik lelaki. Sudah empat musim, pelajar lelaki yang membolot juara Akademi Fantasia. Jelaslah disini, selera peminat seni hiburan tanahair masa kini adalah kebanyakannya dari golongan wanita. Aku tak sempat nak tengok konsert akhir ni., sebab aku juga akan bertanding dalam Battle Of The Band pada masa yang sama, 8.30 malam. So aku dapat information tentang konsert akhir ni dari kawan aku. OK, seterusnya dengan kemenangan Faizal pada malam 5 Julai lepas , maka berlabuhlah juga Tirai Akademi Fantasia musim ke 4. Walaupun impian aku nak lihat Velvet menjadi juara tidak kesampaian. Aku berharap agar Velvet terus maju di luar nanti. Tapi malam Final ni kawan aku cakap, Velvet ada kureng sikit berbanding minggu-minggu awal Konsert AF4. Berikut adalah komen aku berkenaan konsert Final tersebut... (aku tengok ulangan hari berikutnya..)

Analisis persembahan pelajar. Aku mulakan dengan lagu lama dulu, kemudian baru lagu baru.

Rembulan - Velvet
Nyanyian paling lemah Velvet dalam AF...aku tak rase dia all out...dia banyak control suara... maybe pasal nervous kot... but terlalu ketara lah....dia hampir2 nak merosakkan lagu tu...lagi satu arrangement music dia di tukar...jadi cam tak best.....Pakaian yang Velvet pakai pun tak sesuai untuk lagu nie..... Sayang sekali...

Cubit - cubit sayang - Haziq
Dia nyanyi lagu ni ngan baik skali...memang lagu makanan dia pun....pakaian dia tu ok gak... but terlampau banyak warna .... overall persembahan yang ok....dia leh ketengahkan music Irama Asli ni...kalau dia berjaya...aku rase memang dier akan popular nanti.... tapi masih mampu ke irama Malaysia menyengat zaman ni???

Hujan - Faizal
Lagu nie ok dia nyanyi tapi bukan lagu yang sesuai untuk menarik peminat dia ... macam Zahid masa nyanyi lagu Biar Bulan Bicara..... macam tak hit... tak menonjolkan kehebatan vocal.. masa nilah sepatutnya dia kena tonjolkan suara pelajar akhir... well ... pemilihan lagu yang tak sesuai pada malam Konsert Final ...lagu yang sesuai mungkin Milik Siapakah Gadis Ini.... sebab lagu glamer lain semua dah dinyanyikan dalam konsert AF sebelum ni. Pakaian ok...kena dengan lagu...tak over sangat tak simple sangat.....

In The End - Lotter
Lagu yang sesuai untuk dia, tapi malangnye, dia tak tonjolkan kelebihan dia tu utk lagu ni ... rasa macam dia nyanyi lagu pop biase je dan untuk dia sorang je..... Tak de imej rock yang di tonjolkan.... membosankan persembahan dia..... lepas tu macam tetibe je habis, tak tau mana climaks dia ..... pakaian dah ok......

Spain - Farhan
Memang lagu jenis ni makanan dia ...but macam biasa , banyak words yang aku tak dengar apa yang dia nyanyi....lagi satu, pemilihan lagu yang kurang tepat sebab lagu nie amat memboringkan ..... pakaian hancur giler.... kenapalah jadi camtu...

Yang Berlalu...Tak Berulang - Lotter
Antara lagu yang dijangka bakal popular... rentak yang menarik... bagi pendapat akulah lagu ni akan popular nanti... memang kena ngan suara Lotter.... pakaian Lotter hancur gak....macam pakai amik je...... dia memang sesuai nyanyi lagu ni.... tulah masa AFMASUK dulu tu aku ada cakap, maybe lagu yang dah siap untuk final rasanya dah memang dikhaskan untuk Lotter...takkan nak suruh orang lain plak masuk ( ni teori aku jer tau).

Kini Detiknya - Velvet
Lagu yang mungkin akan naik tapi melodi dia tu macam kelam kabut sikit... macam ada yang tak kena dengan lagu tu....Velvet sekali lagi menghampakan peminat dia dengan menyanyikan lagu nie dengan agak teruk sikit... tone dier lari... pakaian, sekali lagi tak sesuai..... Aku Keciwa....

Gurindam Anak Muda - Haziq
Lagu yang biase je... memang susah sikit nak naik lagu ni... aku tak rase orang sekarang boleh terima lagu macam nie... but kalau Haziq berjaya.... well it still need magic to prove it....... pakaian, tak sesuai langsung.....

Lihatlah - Faizal
Lagu nie mungkin akan naik...but ada beberapa arrangement music dia yang tak sedap sikit..... but overall, Faizal membawakan lagu ni ngan penuh perasaan and vocal dia yang terbaik..... berjaya menarik minat orang untuk lihat persembahan dia ... pakaian oklah.....

Aku Saja Yang Tahu - Farhan
Lagu nie.....melodi ok, but feeling Farhan kurang bile dia nyanyi lagu ni ... aku rase lagu ni pun antara yang akan meletop kat Radio Era ...... sempat masukkan unsur Jazz dier tu....... pakaian .... ok but seksi..... hehehheh

Keputusan :
Faizal - 34 %
Lotter - 28 %
Farhan - 20 %
Haziq - 11 %
Velvet - 8 %

Pengkritik pada malam tu pula :
Abg Mamat Khalid
Dia ni mmg mudah puas hati....bak kata adlin

Cikgu Siti Hajar
ok...tak selazer ari tu...

Adlin Aman Ramli
Still the best. Harap tahun depan dia dikekalkan... Aznil pula aku harap ditukar pula kepada pengacara lain.... dah boring dah..

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites