Monday, June 18, 2007

One Day To Serikin Market

Saturday, 16 July 2007, After 1 hour and 15 minutes driving from my house in Kuching, finally we reached the Serikin Market (border Sarawak and Kalimantan) around 12 o' clock. It sure was a experience going through 13 bridges and a long bumpy roads. You can see at the pics above. Aku rasa, ada dalam 3 kali jumpa jalan batu ni.... Tapi skang dah ok sikit. Kalau dulu... lagi teruk... lubang-lubang besar, banyak dan dalam. Skang quite good lah sikit. This is my sixth time journey to Serikin. My last journey to this market is last two years.

Sampai jer kat tempat parking kereta, ada sorang mamat Indon tu datang kat keta aku, bagi bill parking Rm 2. Nak harap kereta selamat... so kenalah suruh dorang ni jaga. Lepas bayar kupon keta... korang tak yah rasa takut lagi nak tinggal keta korang yang mahal-mahal tu kat situ. Diaorang gerenti jaga bebetul. Dengan cara tu jer dorang cari makan.
Any way, aku berjalan from the beginning of the market place. Banyak dah perubahan yang aku nampak kat sini. Makin banyak stall di tepi-tepi jalan from Kpg Serikin to the border line. Manusia pun makin banyak. Ni baru hari Sabtu, belum lagi pergi hari Ahad.
Apa yang menarik minat aku nak gi Serikin ni sebenarnya ialah, aku nak survei harga straw mats. Tikar rotan yang famous kat Sarawak ni. Bukan apa... dapat gak aku bajet nak buat modal bisnes nanti. Contact kat Semenanjung pun dah ada ... so.. pandai-pandailah amik peluang kan.. So, kalau korang nak beli tikar ni ngan harga murah. Contact jer aku, harga boleh runding. Sempat gak aku promote...

Bab tikar ngan kraftangan jer ada murah sikit kat Serikin ni. Tapi bila bab baju ngan aksesori hiasan... rasa aku, murah lagi kat India Street tu. Bukan nak mengata... tapi kalau korang pernah pergi... tentu korang taukan. Haaa... yang ni barang yang paling aku suka tengok kat Market tu... Shrunken Heads of Sarawak?.... no..no..no... its just another handscraft from the Indon people. Its a Indian Dreamcatcher. Its said to keep away bad dreams. Heheheh... next time kalau aku datang balik, aku nak beli, pakey letak dalam keta.
However, mem aku spend a few hundreds Rm for buying stuffs there. Biasalah.. orang pompuan. Lepas dalam 3 jam kat Pasar tu... kami pun bertolak untuk pulang... tak tahan, panas ya amat.......

1 comments:

those aren't Shrunken Heads of Sarawak.. they're call dream catchers

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites