Tuesday, July 10, 2007

AFC Cup : Malaysia vs China

MALAM ini akan bermula satu lagi episod bola sepak tempatan di pentas antarabangsa apabila membuka kempen Piala Asia mereka menentang China di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Dakam kertas sememangnya amat sukar untuk skuad negara kita membuat kejutan ke atas lawan khususnya China dan Iran yang pernah layak ke pusingan akhir Piala Dunia, serta Uzbekistan apa lagi dengan ranking dunia Malaysia yang begitu rendah. Rasa Jeraul, ranking kita adalah ditangga 149.

Tapi jangan lupa.... pasukan negara kita Malaysia juga pernah dianggap gergasi bolasepak Asia , satu ketika dulu. Pernah melayakkan diri ke Olimpik tahun 1972 dan 1980 dulu. Tiada mustahilnya pasukan kita bakal melakukan kejutan...ayuh Malaysiaku...

Walaupun perlawanan pemanas badan yang ditunggu-tunggu ketika ingin menentang pasukan Manchester United dulu dibatalkan, namun pasukan ini sentiasa gigih menjalani latihan untuk berkhidmat kepada negara. Persembahan menarik tetap ditagih peminat. Begitu juga para pemain negara rasanya sudah menjanjikan satu persembahan yang dinanti-nanti sekian lama.

Jika pasukan kita kalah sekalipun, biarlah melawan agar setiap peminat ada di stadium dapat pulang dengan satu kepuasan - bukan dari maki hamun tapi aksi yang menghiburkan.

Kepada warga-warga Malaysia.... sama-samalah kita ke Stadium Bukit Jalil malam ini, menjadi tulang belakang skuad negara dalam melakar kegemilangan. Bagi Jeraul, saya akan menyokong juga bersama-sama rakan lain di Kuching bersama-sama menonton perlawanan ini dari kaca tv.

Harapan.... janganlah penyokong-penyokong negara kita menjadi penyokong minoriti di stadium sendiri.....sepertimana ketika menentang Myanmar dan Indonesia satu ketika dulu....

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites